2018-05 Van Bach tot Brood - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rommert Bos - WaarBenJij.nu 2018-05 Van Bach tot Brood - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rommert Bos - WaarBenJij.nu

2018-05 Van Bach tot Brood

Door: ROMMERT

Blijf op de hoogte en volg Rommert

12 April 2018 | Brazilië, Rio de Janeiro

Lieve lezers,

In het leven gebeurt van alles, ogenschijnlijk zonder logisch verband of samenhang; ik geloof wel degelijk dat die samenhang bestaat maar zie die vaak niet. Vandaar dat ik gewoon een aantal losse ervaringn van de laatste weken samenvat en wie het verband ziet mag het zeggen. Vorige keer schreef ik over mijn ‘vinding’ om het filter van de wasmachine schoon te spuiten en met succes. En nu weer zoiets: lang geleden woonde ik met mijn gezin in Mali, waar weinig luxe voorhanden was. Wij waren als degelijke Hollanders gewend om regelmatig pakken yoghurt te gebruiken maar dat was daar een onbetaalbare luxe. Gelukkig herinnerde ik me dat je zelf yoghurt kunt maken; we hadden van mijn oom Sietse die in de zuivel werkte een grote voorraad blikken poedermelk gekregen die we zorgvuldig bewaarden. Ik maakte daarvan wat dikkere melk en na toevoeging van een theelepeltje yoghurt van een bekend Frans merk hadden we de volgende dag heerlijke yoghurt. Datzelfde doe ik nu hier en zolang het warm genoeg blijft voor de bacteriën om zich te vermenigvuldigen gaat dat prima. En dan heb ik ook nog een broodbakmachine gekocht waarmee ik net als in Nederland heerlijk rozijnenbrood bak, kijk maar. Zo’n machine is hier wel aanzienlijk duurder dan in Nederland, waar ik er voor € 15 een kocht op Marktplaats. Iets dergelijks bestaat hier niet, de verkoper is te bang dat hij zijn geld niet krijgt en de koper idem wat betreft zijn aankoop.

En dan is er Bach, die 333 jaar geleden werd geboren. Gloria had zich voorgenomen om een uitvoerige les over Bach te geven op school (CEAT) en wel in drie sessies achter elkaar, te beginnen bij de jongste leerlingen. De les werd verluchtigd met video’s van YouTube en een heuse cellist, een vroegere stagiaire van Gloria, die een deel van de cellosuites speelde. Vooral dat laatste maakte diepe indruk op de kinderen. Ik heb de laatste les voor de oudste leerlingen meegemaakt en belde zus Corry kort daarvoor; die vertelde heel enthousiast dat de avond daarvoor op tv een programma was met 333 musici die het 3e Brandenburgs concert speelden. In de bus naar school heb ik de video daarvan gevonden op mijn telefoon en in deze laatste les werd die ook nog vertoond. Deze oudste groep was wel van de korte aandacht, want een docent die achter in de zaal toezicht hield stopte de voorstelling met de mededeling dat nu ALLE LEERLINGEN DIE EEN SMARTPHONE IN DE HAND HEBBEN DIE NU VOORIN OP TAFEL LEGGEN. Daarna was er opeens weer meer aandacht voor Bach.

Kortgeleden werden we uitgenodigd voor een musical met als titel ‘The man in the mirror’, gebaseerd op de muziek van Michael Jackson, waar een vriendin in meezong. De volgende avond bezochten we het Teatro Municipal met een grootse uitvoering van Mahlers tweede symfonie, De Opstanding. Dat was wel even wat anders! Twee orkesten samengevoegd, een koor van 80 man en er was zelfs ballet aangekondigd, waarbij ik me afvroeg waar dat dan wel zou moeten plaatsvinden, alle ruimte was bezet. Aan het eind bleek dat toch mogelijk, kijk maar naar de foto’s.

We gaan binnenkort een paar dagen op reis naar Teresópolis, heel goed na alle drukte die nog aan de gang is. Gloria had op een website waar ze vaker hotels boekt gezien dat ze via een code een nacht gratis zou krijgen bij boeking van drie nachten omdat ze ‘punten’ had verzameld. Toen de boeking rond was bleek ze die niet te krijgen; toen ze boos het bedrijf belde was de nuchtere reactie dat dit alleen voor de eerste 30 klanten gold en dat waren ze vergeten op de website te vermelden: dit is Brazilië! In juli maken we een reis naar Mexico om een oude studievriend, Jan Gerritsen te bezoeken; daar verheugen we ons zeer op. Hij woont in Oaxaca, eerst een paar dagen in de hoofdstad en dan verder.

Over de criminaliteit in dit deel van de wereld hoef ik jullie waarschijnlijk weinig te melden. Onze buurt is gemiddeld redelijk veilig maar er is nu een nieuwe techniek ontwikkeld om een auto te roven. Onze straat heeft eenrichtingsverkeer en aan beide zijden staan auto’s geparkeerd. De boeven zorgen dat ze vóór de auto van hun keuze staan, stoppen aan het einde en blokkeren de straat, dan wordt de volgende bestuurder gedwongen door een vuurwapen uit te stappen en de sleutels te overhandigen. Verder gaat alles hier heel goed en de herfst komt eraan, iedereen blij dat de hitte minder wordt.

Fijne lente en zomer voor jullie!



  • 12 April 2018 - 18:33

    Drewes E. Hielema:

    Als een echte Bach fan, ik heb 15 jaar in het bestuur van de 'Stichting Oude Muziek Nederland' gezeten, samen met Leonard en Krijn Koetsveld, raad ik je de website aan: www.allofbach.com. Ook het boek van Christoph Wolff. Ik ben een boek aan het lezen, 'Van bacterie tot Bach en weer terug'. van Daniel C. Dennettt. In het Engels

    Ik wens je het beste. Drewes Hielema, een vriend van Hans Hagendoorn

  • 12 April 2018 - 18:45

    Dick Van Nisius:



    Weer dringt zich al lezend aan me op dat je een vlot tekenende pen hebt. Ik stel het zelfs met lichte jaloezie vast. Doe Glorie de groeten en zeg dat ik me heel erg kan verplaatsen in haar boosheid. Hier zeggen we: beloofd is beloofd en als je een fout maakt moet je daar schuldbewust zelf voor opdraaien.
    Nelleke laat jullie hartelijk groeten. Tot ziens, beste mensen. Lente is het hier nog nauwelijks, zo'n 16, 17 graden en weinig of geen zon. Kunnen we niet ruilen?


  • 13 April 2018 - 11:19

    Ans Veltman-van Den Bos:

    Lieve Rommert,

    Een interessante blog weer. All of Bach is ook het favoriete programma van Geert. Ik hoop dat jullie toch een reisje kunnen maken, al is de organisatie niet perfect. Goed om even samen er op uit te gaan. Hier snakken we naar de zon, maar die schijnt in aantocht.
    Liwefs,

    Ans

  • 13 April 2018 - 13:48

    Ric:

    Zelf yoghurt maken; dat deed ik vroeger wel als kind. Dat het met poedermelk ook lukt!?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Rio de Janeiro

leren, onderwijzen en samenzijn met Gloria

Recente Reisverslagen:

12 November 2018

Mis je mijn verhalen?

18 Oktober 2018

2018-18

01 Oktober 2018

2018-15 In de wolken

27 Augustus 2018

2018-14 3x1=3

17 Augustus 2018

2018-13, weer op reis
Rommert

Lieve mensen, Ik zoek het in Brazilië daar woon ik en heb het goed. Groet van Rommert

Actief sinds 01 Maart 2011
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 172663

Voorgaande reizen:

11 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Rio de Janeiro

Landen bezocht: