2018-06 Lula, Flamengo, autoroof, FLIST - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rommert Bos - WaarBenJij.nu 2018-06 Lula, Flamengo, autoroof, FLIST - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rommert Bos - WaarBenJij.nu

2018-06 Lula, Flamengo, autoroof, FLIST

Door: ROMMERT

Blijf op de hoogte en volg Rommert

26 April 2018 | Brazilië, Rio de Janeiro

Lieve lezers,

Hier volgt weer eens wat nieuws uit Rio en ik zal daarbij meer de lijn te volgen van een actualiteitenprogramma dan van het NOS-journaal; dat laatste zie ik hier overigens ook regelmatig middels mijn Ipad. Nu ex-president Lula gevangen zit blijft zijn populariteit onverminderd groot; er is elke dag een grote groep mensen die zich ’s morgens verzamelt om hem een goede dag te wensen en ’s avonds weer voor een goede nacht. Hij was de gedoodverfde winnaar van de verkiezingen voor de Arbeiderspartij en deze hele actie is opgezet om te voorkomen dat hij zich kandidaat kan stellen. Niemand binnen zijn partij heeft hetzelfde charisma als hij maar de nummer twee heeft wel aangekondigd dat hij ogenblikkelijk Lula zal vrijlaten as hij gekozen wordt. Dat lijkt me een slimme zet, want dat is zeker wat veel mensen willen.

Nu even een etymologische kwestie: we wonen hier dichtbij een wijk met de naam Flamengo. Ik had Gloria al eens gevraagd of die naam misschien te maken heeft met de Flamingo, de rode vogel, die hier overigens niet voorkomt. Ze wist het antwoord niet maar recent kwam er een oplossing. Ze is een cursus aan het voorbereiden over de geschiedenis van dit land en daarbij vooral de muziek; daaruit bleek dat de naam Flamengo afkomstig is van ‘Vlamingen’, die zich hier kennelijk enkele eeuwen geleden vestigden in dit gebied aan het water. De vraag die nu rest is waar de naam van die vogel dan vandaan komt, is die verwant aan de Vlamingen? Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik via mijn afstamming iets met dit land heb, tot nu toe gedacht aan de slavenhandel maar misschien moet ik het zoeken in voorouders die vanuit de zuidelijke Nederlanden naar hier emigreerden. Nog een interessant gegeven is dat op de autochtone inwoners, samengevat onder Indianen, altijd werd neergekeken. Maar de eerste Europeanen die zich hier vestigden, uitsluitend mannen, waren voor hun procreatie aangewezen op Indiaanse vrouwen. Dat betekent dus dat in principe iedereen die afstamt van de oorspronkelijke inwoners Indiaanse voorouders heeft.

Ik schreef vorige keer over autodieven, daar werd door de politie ogenschijnlijk geen aandacht aan besteed. Eergisteravond vertelde de portier ons echter dat de vorige avond een lid van de gemeenteraad was beroofd en dat er sindsdien vier politieauto’s staan om waar nodig in te grijpen. Voor mij leek het duidelijk dat er nu dus niets zou gebeuren maar tot mijn verbazing werd er gisterochtend weer een auto geroofd, de politie heeft de daders achtervolgd en om de hoek ingerekend. Er vallen hier regelmatig doden door geweld van politie en leger maar laten we niet vergeten dat er onder de politie dit jaar ook meer dan 80 doden zijn gevallen.

Voor de veiligheid in deze stad is momenteel het leger verantwoordelijk, ik zie ze hier overigens niet. Maar er zijn ook zelfhulpgroepen, ofwel milities, die voor de veiligheid willen zorgen; in sommige buurten bieden ze, uiteraard tegen betaling, beveiliging aan. Veel van deze mannen komen zelf uit de politie of het leger en zijn dikwijls ook nog verbonden met drugskartels, een schimmige situatie dus. Onlangs gaf een dergelijke groep een feest, waarbij alle 159 aanwezigen door de politie voor 20 dagen zijn vastgezet; tegen 139 van hen is overigens geen enkel bewijs.

Het jaarlijkse FLIST-feest is net weer voorbij, een literair festival van de school met alle vormen van expressie. Prachtig om te zien hoe een groep leerlingen onder leiding van Gloria (in gele jurk) een muziekuitvoering geeft, compleet met zangers, solisten, muzikanten. Kijk maar naar de foto’s die ik bijvoeg, ook van het uitzicht vanaf deze ruïne, die wat boven de stad ligt. Er is ook altijd een kleine markt waar Gloria een jurk kocht, hand geborduurd door ex-gevangenen die hierin een vorm van reclassering ontvangen.

Het afgelopen weekend hadden de scholen een korte vakantie wegens nationale feestdagen. We hebben die benut om eens een lang weekend naar Teresópolis te gaan, heerlijk uitgerust en in het nationale park een steile wandeling gemaakt, drie uur op en neer, naar wat een prachtig uitzicht beloofde. Het enige wat we zagen een geheel grijze lucht en een groot bord met een foto van wat we hadden kunnen zien bij mooi weer.

Ik wens jullie allen ook een mooie zomer met veel mooi weer. Onze temperaturen zijn elkaar nu aan het kruisen, voor jullie omhoog en voor ons omlaag. Laten we daar beiden blij mee zijn.



  • 30 April 2018 - 11:31

    Corry:

    Hoi broer,
    Leuk om weer te lezen en Gloria in actie te zien, hier wordt ook wel veel geschreven over Brazilie, maar dat komt ook omdat ik er op gefocust ben denk ik.
    hier is het weer ook net als bij jullie denk ik, nat en koud.
    Goed voor de tuin zeggen we dan.
    Groetjes
    Corry

  • 01 Mei 2018 - 08:30

    Marianne De Zeeuw:

    Lieve Rommert, Het blijft bijzonder om regelmatig je berichten te mogen ontvangen en te lezen. Zo blijven we toch op de hoogte van je leven in het verre RIO. Desalniettemin de verbinding is altijd voelbaar. Liefs en hug. XX Marianne

  • 02 Mei 2018 - 16:51

    Ric:

    Tijd voor een windjack, voor je!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Rio de Janeiro

leren, onderwijzen en samenzijn met Gloria

Recente Reisverslagen:

12 November 2018

Mis je mijn verhalen?

18 Oktober 2018

2018-18

01 Oktober 2018

2018-15 In de wolken

27 Augustus 2018

2018-14 3x1=3

17 Augustus 2018

2018-13, weer op reis
Rommert

Lieve mensen, Ik zoek het in Brazilië daar woon ik en heb het goed. Groet van Rommert

Actief sinds 01 Maart 2011
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 172681

Voorgaande reizen:

11 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Rio de Janeiro

Landen bezocht: