Brahms - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rommert Bos - WaarBenJij.nu Brahms - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Rommert Bos - WaarBenJij.nu

Brahms

Door: Rommert

Blijf op de hoogte en volg Rommert

10 Juni 2018 | Brazilië, Rio de Janeiro

In de laatste 25 jaar heb ik een aantal verhalen geschreven. Een aantal daarvan valt onder de titel ‘DAT IS TOEVALLIG’. Ik ben van plan om die verhalen te bundelen en uit te geven, waarschijnlijk als een epub boek. Je doet me een plezier als je eens een verhaal wilt lezen en van commentaar voorzien.

Bij voorbaat mijn dank voor je bijdrage aan dit project.
Rommert, Rio de Janeiro

Brahms

Het moet ongeveer 1995 geweest zijn; ik werkte toen in den Haag op het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking en reisde elke dag, althans viermaal per week, met de trein van Zetten naar den Haag. Dat nam per dag ongeveer vier uur in beslag. Gelukkig zat ik in de eerste klas en dat gaf me de gelegenheid om die tijd grotendeels naar eigen inzicht te besteden. Dat betekende dat ik in de ochtend vaak nog wat slaap inhaalde die ik de nacht daarvoor had gemist en op de terugreis naar muziek luisterde, om het omgevingsgeluid in de trein niet te horen. Ook las ik meestal een boek.
Op een goede dag las ik een roman- ik weet overigens niet meer welke maar ik denk dat het iets was van Oek de Jong- waarin de hoofdpersoon een concert bezoekt in het Amsterdamse Concertgebouw. Daar wordt Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms uitgevoerd en zingt de bariton met koor:
Herr, lehre doch mich,
dass ein Ende mit mir haben muss
und mein Leben ein Ziel hat
und ich davon muss.
Siehe, meine Tage sind
einer Hand breit vor Dir,
und mein Leben ist wie nichts vor Dir.
Een prachtig stuk muziek, waarvan de tekst traag doordrong in mijn bewustzijn. Langzaam, als twee spoorlijnen die elkaar op de einder naderen, daalde de muziek -precies deze indringende muziek- door mijn hoofdtelefoon in mij neer uit mijn cd-speler; het duurde even voordat het bijzondere van deze synchroniciteit tot me doordrong, een bijna onwezenlijk gevoel van toevalligheid.
Veel dingen gebeuren toevallig, zoals men dat noemt en misschien behoorde deze ervaring daar ook wel bij. Voor mij echter heeft deze coïncidentie een heel bijzondere betekenis gekregen, vooral omdat ik later van een vriend vernam, dat het Duitse Ziel waarschijnlijk afgeleid is van het woord ziehen, trekken. Je doel is dus datgene in je leven waar je hart, je ziel naar toe trekt. En daarbij moet je dan ook nog bedenken dat de gegeven tijdsduur beperkt is, omdat “ich davon muss”. Deze herinnering komt vaak bij me boven en heeft mijn leven vaart gegeven. Misschien heb ik daarom wel moeite om zo maar stil te zitten: ik heb hier iets te doen en de tijd is beperkt.

Voor Toon, jan. 2010

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Rio de Janeiro

leren, onderwijzen en samenzijn met Gloria

Recente Reisverslagen:

12 November 2018

Mis je mijn verhalen?

18 Oktober 2018

2018-18

01 Oktober 2018

2018-15 In de wolken

27 Augustus 2018

2018-14 3x1=3

17 Augustus 2018

2018-13, weer op reis
Rommert

Lieve mensen, Ik zoek het in Brazilië daar woon ik en heb het goed. Groet van Rommert

Actief sinds 01 Maart 2011
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 172679

Voorgaande reizen:

11 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Rio de Janeiro

Landen bezocht: